Geld. Op deze laatste dag van zijn leven, na het voltooien van de vernieuwing van het verbond tussen G-d en het Joodse volk (in Parshas Nitsavim), geeft Moshe een laatste waarschuwing aan de
massa. Nadat hij de eindeloze gunsten heeft overgebracht die G-d de kinderen van Israël heeft
verleend, vertelt hij over hun toekomstige rebellie en de rampen die hen zullen overkomen, maar ook
hun uiteindelijke verlossing.
Hoge norm
In een thema dat vaak wordt herhaald in de vermaningen van het boek Devarim/Deuteronomium,
waarschuwt Mosje’s gedicht voor het spirituele gevaar dat inherent is aan financieel succes. “Jeshurun
[“Jashar” betekent rechtop, recht en rechtvaardig; de naam “Jeshurun” verwijst naar de eigenschap van
Israël om standvastig te blijven in het handhaven van de hoge normen van G-d] werd dik– jij werd dik,
zwaarlijvig – en verliet G-d zijn Maker, en minachtte de Rots van zijn verlossing . ” (32,15)
Hoe verandert het bereiken van rijkdom van oprechte dienaren van G-d, in minachtende rebellen?
De Joodse feesten zijn voor Joden belangrijke mijlpalen in het jaar. Vind hier een volledig overzicht van alle feesten met veel verdiepende artikelen.
Klik hier voor het overzicht>>>
Zussen
De Chofetz Chaim (Rabbi Yisrael Meir HaKohen Kagan van Radin; 1838-1933) vertelt een verhaal van
twee zussen, één die met een rijke man trouwde en één die trouwde met een arme kerel. Na vele
jaren van scheiding ging de arme zuster, haar rijke zus bezoeken. Toen ze het landhuis naderde,
kwam een in zijde geklede bediende naar buiten om haar te begroeten en haar naam te achterhalen,
zodat ze kon worden aangekondigd bij de minnares van het huis.
Hoezeer dit haar ook verraste, het was niets vergeleken met de schok toen ze het huis binnenkwam: de fantastische kamers met hunprachtige meubels en accessoires, de glans van de parels en juwelen in de ringen en oorbellen van haar zus, de zijden japon die haar zus droeg, de bedienden reageerden op elk woord.
Maar toen ze over hun leven begonnen te praten, merkte de arme op hoe mager het gezicht van haar zus eruitzag, de moedeloze blik die ze had.
Ze vroeg: “Mijn lieve zuster, uw man kan u zeker dagelijks geroosterde duiven en ganzen veroorloven. Waarom zie je er zo uit?” De rijke zuster legde uit: ‘Mijn rijke en invloedrijke echtgenoot geeft mij de mooiste garderobe en de kostbaarste stenen, en ik feest als een koningin. Maar dit is allemaal zinloos omdat er geen intellectueel of emotioneel verband bestaat; Ik word behandeld als één van de bedienden. Hij aarzelt niet om mij publiekelijk te vernederen, door tegen mij te spugen en te schreeuwen.
Ja, mijn lieve zuster, je hebt misschien niet de juwelen en stenen en de bedienden, je hebt misschien alleen de jurk op je rug, maar je man behandelt je met respect, waardeert je intelligentie en eert je publiekelijk. Je bent blij met je lot in het leven, omdat je geen bediende in je huis bent, maar de minnares. Ondanks al mijn bezittingen heb ik niet het recht om zelfs maar mijn mening te geven over de kwesties van het huis.
De Tora
Dat geldt ook voor de houding van sommigen tegenover onze spirituele hulpbron, de Tora, vervolgt
rabbijn Kagan. Sommigen bedekken het met de fijnste zijde, de kostbaarste juwelen, goud en zilver,
en bewaren het in de meest sierlijke ark, verlicht met gouden lampen. Maar dit is betekenisloos voor
de Tora.
Zolang we haar verfraaien, maar in tegenstelling haar intelligentie, haar inbreng en haar scherpe begeleiding negeren, wordt ze beledigd en gekwetst. Ze zou beslist alle versieringen opgeven,
zolang ze niet vertrapt wordt. Er zijn anderen die zich de uitrusting niet kunnen veroorloven, maar
veel respect tonen en niet afwijken van haar wijze advies. En dit is kostbaarder dan alle juwelen ter
wereld.
Wij zijn lid van (waarschijnlijk) de meest welvarende Joodse gemeenschap in de Joodse
geschiedenis. Terwijl de Sjoelchan Aroech (Wetboek van de Joodse Wet) de financiële prioriteiten
bespreekt van iemand die het zich niet kan veroorloven om Chanoeka-kaarsen te kopen, investeren
we tegenwoordig duizenden dollars in onze dagelijkse Joodse ervaring, en nog veel meer dollars rond
de Jomim Touvim (feestdagen). .
Maatschappelijk hebben we de hedendaagse waarden van ‘de grootste waar voor je geld’ ingeprent en het gevoel dat er vrijwel niets is waarvoor we geen oplossing kunnen kopen. Maar spiritualiteit kan niet worden gekocht. Spiritualiteit gaat over het opbouwen van een liefdevolle relatie met G-d ; we kunnen geen relatie kopen.
We bevinden ons midden in de Tien Dagen van Bekering; Sjabbat Shuva, de Sjabbat van de Terugkeer,
staat voor de deur en ook Jom Kipoer staat voor de deur. Rambam/Maimonides vertelt ons in zijn Wetten van Terugkeer (Bekering) dat dit de dagen zijn waarop G-d ons “de hand reikt”. Deze relatie gaat over het investeren in ons enige goed dat waardevoller is dan alle juwelen ter wereld: onszelf. (R.Pinchas Avruch)
Bron: http://www.ladaat.info/showgil.aspx?par=20230923&gil=3040
Mooi Lea. Was en ben nog steeds dit jaar bepaald bij de tekst van Kol Nidre, Teshuva, zelfreflectie en ovet heel veel dingen nadenken. En opeens, zo snel. Shana tova.