Moshe klaagt over de beschuldigingen tegen hem en zegt: “Lo Chamor Echad Meehem Nasati” – ik heb niet eens een ezel van hen genomen [Korach 16:15]. Rasji zegt dat dit verwijst naar het moment dat hij terugkwam naar Egypte om het Joodse volk op een ezel te verlossen. De ezel heeft hij van zijn eigen geld betaald.
Rabbijn Shimon Schwab vraagt, waarom zou Mosje denken dat hij het geld van het Joodse volk had moeten aannemen?
Rabbijn Schwab antwoordt dat de Gemara in het Sanhedrin [98a] zegt dat wanneer de Verlossing komt, als we het verdienen zal de Masjieach op wolken aankomen. Als wij het niet verdienen dan zal de Masjieach komen als een arme op een ezel. Waarom?
2 manieren
De hele wereld moet weten dat G’d de Ge’oela (verlossing) brengt en de Masjieach zelf geen macht heeft. Als het Joodse volk in G’d geloofd en dienaren van G’d zijn, dan kan de Masjieach op een grootse manier komen en wij zullen alleen G’d bedanken en niet denken dat de Masjieach zelf enige kracht heeft.
Als we G’ds Hand niet herkennen dan zal G’d de Masjieach moeten sturen als iemand die machteloos en arm is om te laten zien dat het niet zijn charisma, hersens of geld is dat ons van de ballingschap zal verlossen.
Moshe was de verlosser in Egypte. Het Joodse volk zag Moshe de stad binnenrijden op een ezel zonder enige pracht of praal. Hij kwam met de stok in zijn hand en de kleren die hij aanhad. Eigenlijk had hij het Joodse volk om een ‘reisvergoeding’ voor de ezel moeten vragen. Dat heeft hij niet gedaan omdat hij van geen enkel persoon iets wilde aannemen.
Bron: Revach.net