De Thora heeft vele “gezichten” heeft: שִבְעִים פׇּנִים בׇּתּורַה/Shiv’iem panim laThora/ de Thora heeft zeventig gezichten (Midrash Bamidbar Rabba, 13:16). Dit betekent dat een Torah-concept op zeventig verschillende niveaus kan worden begrepen die allemaal geldig en waar zijn zelfs als sommige tegenstrijdig lijken zijn.
Boomgaard
Rabbi Jitschak Luria, de heilige Arizal (1534-1572, een van de meest vooraanstaande Kabbalisten, die het systeem van de Luriaanse Kabbala creëerde), leerde dat er in feite 600.000 verschillende interpretaties zijn voor elk Thora-idee. In het algemeen is Thora-studie wandelen in een boomgaard, het Hebreeuwse woord hiervoor is “פַּרְדֵס/pardes”.
Naast de betekenis van boomgaard, is “פַּרְדֵס/PaRDeS” ook een acroniem voor vier woorden:
1) “פְּשַט/Pshat”, wat “eenvoudige betekenis” betekent.
2) “רֶמֶז/Remez”, wat “toespeling” betekent.
3) “דְרוּש/Drush”, wat “vertelling” betekent.
4) “סוד/Sod”, wat “geheimen” betekent.
De Thora wordt een “pardes/boomgaard” genoemd omdat het op alle vier van deze algemene interpretatieniveaus kan worden uitgelegd.
tolerantie van tegenstellingen
Heel algemeen kunnen we dit in twee hoofdcategorieën verdelen: er is de geopenbaarde verklaring, en dan zijn er de verborgen diepten eronder en erbinnen. Hoewel de geheimen meer ‘waar’ zijn in de ultieme zin, vertegenwoordigt de simpele verklaring ook een waarheid en realiteit die we moeten herkennen en bespreken. Deze niveaus kunnen sterk van elkaar verschillen en elkaar kunnen elkaar tegenspreken en toch bestaan deze gelijktijdig. Er wordt ons geleerd dat een van de hoogste niveaus van wijsheid de tolerantie voor tegenstellingen is.
De wijzen zeggen het zo: אֵלּוּ וָאֵלּוּ דִּבְרֵי אֱ-לֹהִים חַיִּים/Eeloe v’eeloe divrei E-lokim chayim/deze en deze zijn de woorden van de levende G’d (Talmoed, Eruvin 13b). Dit beteknt dat ondanks het feit dat concepten enorm kunnen verschillen ze beiden waar kunnen zijn afhankelijk van het perspectief en het niveau van de werkelijkheid die deze weerspiegelen.
We kunnen dit zien aan het feit van G’ds volledige eenheid en ons gelijktijdige bestaan en onze onafhankelijkheid. Aan de andere kant bestaat er geen andere realiteit dan G’d; maar tegelijkertijd schiep Hij ons als anderen en daarom bestaan wij. Op het diepste niveau is er maar Eén, maar op het niveau van deze wereld is er een enorme veelvoud.
Shefa Tal en Yismach Moshe
Bewerkt door Yehoshua Fuchs
‘maar op het niveau van deze wereld is er een enorme veelvoud’.
Wat wordt daarmee bedoelt?
Beste Wim,
Dank voor je reactie.
Wat er wordt bedoeld het het niveau van deze wereld er een enorme veelvoud is.
Er zijn veel verschillende niveaus/perspectieven in deze wereld. Aan de ene kant is alles een en aan de andere kant is alles divers.
We kunnen naar de wereld kijken op een spiritueel of materieel niveau. Er zijn heel veel manieren hoe we naar de wereld kunnen kijken om maar een paar voorbeelden te noemen:
De situatie van de wereld op economisch, klimatologisch, sociaal, politiek, natuurkundig niveau enz. enz. zo realiseer je al snel de veelvoud van elementen in ons bestaan dat uiteindelijk een grote eenheid vormt.