wijsheid
עָשִׂיתִי לִי, גַּנּוֹת וּפַרְדֵּסִים; וְנָטַעְתִּי בָהֶם, עֵץ כָּל-פֶּרִי
Foenetisch: Asietie li, ganot ufardeesiem; ve’natati bahem’ eets kol peri. (Prediker 2:5)
5 Ik maakte voor mij tuinen en parken en ik plantte er bomen van allerlei soorten fruit.
Planten
Hoe is het mogelijk dat koning Salomo allerlei soorten fruitbomen in zijn tuin heeft geplant?
De verschillende bomen hebben allerlei specifieke klimaten nodig om te groeien.
De Wijzen van de Midrasj leren ons dat koning Salomo in zijn wijsheid begreep dat Jeruzalem het hart is van de wereld en het fundament van waaruit de rest van de aarde is geschapen. Israel bevat spirituele kanalen die naar alle andere plaatsen leiden, zo kon koning Salomo elke soort fruitboom in Jeruzalem planten.
Verbindingen
Volgens de overlevering wist hij welk deel van Jeruzalem kracht geeft aan Afrika en welke locatie verbonden is met India. Zo heeft hij de bomen van deze klimaten in die gebieden kunnen planten.
In de midrasj wordt de wereld beschreven als een levend lichaam, dat niet alleen het begin is van zijn schepping uit de drinksteen, maar ook zijn leven en bestaan uit die plaats zuigt. Als een foetus in de darm van zijn moeder die zijn dieren zoogt vanuit de navel in het midden van zijn lichaam.
Salomo, die het geheim van de schepping kende, merkte op hoe vanuit één oerpunt de organen en pezen van de hele schepping zich uitstrekken.
Is Jeruzalem het centrum van van de wereld?
Hiervoor zijn een aantal bronnen:
Zo zei hij: G’d, dit is Jeruzalem, te midden van de volken heb ik haar geplaatst; en zijn en landen om haar heen. Jechezkel 5:5
Net zoals de navel zich in het midden van het lichaam bevindt, zo ligt het Land van Israël in het midden van de wereld en Jeruzalem in het midden van het Land Israël en de tempel in het midden van Jeruzalem en de ark staat in het midden van de tempel, en de drinksteen staat voor de ark waaruit de wereld zijn kracht krijgt. Midrash Tanchum(Parshat Kedoshim, 10)
Wijsheid – De essentie van de wereld
Betreffende wat de Joodse wijzen zeiden dat Jeruzalem in het midden van de wereld ligt geloven sommigen dat het bedoeld is in fysieke en materiële zin, maar zo is het niet. Het is bedoeld als de essentie van de wereld, dat Jeruzalem het spirituele centrum is. Het centrum van de wereld. (Maharal van Praag).
Wie was de Maharal van Praag? Rabbi Yehuda ben Betzalel Loew* wordt beschouwd als een van de belangrijkste talmoedisten, kabbalisten en filosofen aller tijden. Zijn leringen hebben een blijvende invloed gehad op de joodse wetenschap en filosofie, en hebben in feite de chassidische beweging geïnspireerd.
*Rabbi Yehuda ben Betzalel Loew (1521–1609), beter bekend als de Maharal van Praag. (Moreenu HaRav Loew [“Onze leraar, Rabbi Loew”])
Ik moet denken aan het plan van God.