Nu, net voordat het te laat is

bill-oxford-rdLERs3ZGgQ-unsplash

Iedereen voelt wel eens de behoefte om een wereldverbeteraar te zijn. Rabbijn  Israël Salanter-De grondlegger van de moderne Moessar (Joodse ethiek)beweging vertelde hierover het volgende verhaal:

“Ik wilde de wereld veranderen, een wereldverbeteraar worden, maar ik ontdekte dat ik de wereld niet kon veranderen.

Toen wilde ik mijn land veranderen, maar ik ontdekte dat ik mijn land niet kon veranderen. Daarna besloot ik dat ik mijn stad wilde veranderen, toen realiseerde ik mij dat ik mijn stad ook niet kon veranderen.

Okee, toen besloot ik om mijn familie te veranderen toen ook dat mij niet gelukt is heb ik besloten mijzelf te veranderen.

Nu even dit verhaal omgekeerd:

Ik realiseerde mij dat ik alleen mijzelf kan veranderen. Dat had effect op mijn familie die verbaasd waren over de veranderingen in mijzelf.

Mijn familie leden  besloten om hetzelfde te doen en zichzelf te veranderen, waardoor dat effect had op de hele stad daarna volgde het hele land en zelfs de hele wereld. Zo werd ik toch een wereldverbeteraar. Door aan mijzelf te werken.

Er zit een ‘virus’ in ons en dat krijgen wij er alleen maar uit als we ons realiseren dat wij plichten hebben die wij heel dringend moeten vervullen.

Nog een verhaal:

Het volgende staat in de Misjna (mondelingen leer)

“רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה אוֹמֵר: אִם אֵין תּוֹרָה, אֵין דֶּרֶךְ אֶרֶץ. אִם אֵין דֶּרֶךְ אֶרֶץ, אֵין תּוֹרָה.” 

משנהמסכת אבותפרק ג’משנה י”ז

Rabbi Elazar Ben Azarja (die kennen wij van Pesach) zegt: als er geen Thora is dan is er geen beleefdheid. Als er geen beleefdheid is dan is er geen Thora.

Dit idee heb ik heel lang niet begrepen want tenslotte bevat de Thora toch alles, dus ook dat je beleefd moet zijn? Waarom wordt beleefdheid apart genoemd en zelfs dat als er geen beleefdheid is er geen Thora is? Op een dag realiseerde ik mij: “Maar natuurlijk kan er geen Thora zijn als er geen beleefdheid is!”

“Als ik niet begrijp dat ik alsjeblieft en dankjewel moet zeggen en als ik denk dat alles mij toekomt en als ik denk dat anderen mij van alles verplicht zijn. En als ik met alles in de wereld denk dat het mijn recht is, en ik niets met een ander te maken heb. In dat geval kan je de Thora met geen mogelijkheid begrijpen.

Want de bedoeling van de Thora is ons te laten beseffen dat alles wat we hebben een cadeau waarvoor wij dankbaar moeten zijn en DANKJEWEL moeten zeggen. Het gaat helemaal niet om mensenrechten het gaat over mijn plichten ten opzichte van mijzelf, familie en de hele samenleving. Ja, het is een studie een hele belangrijke levensles te weten dat als ik iets in de wereld aan misstanden wil veranderen dan moet ik allereerst en uitsluitend bij mijzelf beginnen.

We kunnen allerlei oplossingen gaan zoeken voor de grote problemen van de wereld, virussen, racisme, haat, misdaad, economie enz. Iedereen is bang ‘wat zal morgen brengen’, misschien moet het jaar 2020 gedelete worden want er is een virus in het systeem en veel dingen lopen helemaal fout. Er zit een ‘virus’ in ons en dat krijgen wij er alleen maar uit als we ons realiseren dat wij plichten hebben die wij heel dringend moeten vervullen.

Deze les moet heel gauw geleerd worden want het is bijna te laat.

Reageer