Rosj Hasjana en traditie

joods nieuwjaar

De naam “Rosj Hasjana” betekent letterlijk “hoofd van het jaar” of “eerste van het jaar”. Rosj Hasjana is algemeen bekend als het Joodse Nieuwjaar. Er zijn weinig overeenkomsten met het gewone “Oud en Nieuw”, dat in de wereld wordt gevierd.

Er is wel een heel belangrijke overeenkomst tussen het Joodse Nieuwjaar en het gewone Oud en Nieuw op 31 december. Namelijk onze voornemens. Het is een tijd om je leven beter in te richten en goede voornemens te maken. Een tijd van een zelfreflectie. We kijken terug naar de fouten die wij hebben gemaakt en we zijn vol van goede voornemens.

 

Rosj Hasjana

De Thora spreekt beschrijft dat Rosj Hasjana op de eerste dag van de zevende maand valt, maar de eerste maand van de Joodse kalender is Niesan. Niesan valt in de lente.

Waarom valt het Joodse “nieuwe jaar” dan in de zevende maand, het begin van de herfst?

Het jodendom kent vier verschillende ‘nieuwe jaren’, dat lijkt een vreemd idee, maar er zijn veel jaren die op verschillende data beginnen zoals: het niet-Joodse nieuwe jaar begint in januari, het nieuwe ‘schooljaar’ begint in september en veel bedrijven hebben “fiscale jaren” die op verschillende tijdstippen van het jaar vallen.

In het jodendom is Niesan het nieuwe jaar met als doel het tellen van de regering van de koningen en het tellen van de maanden op de kalender. Elloel (in augustus) is het nieuwe jaar voor de dieren. Shevat 15 (in februari) is het nieuwe jaar voor bomen. Tisjrie  (Rosj Hasjana) is het nieuwe jaar voor jaren (de telling van de Jaren en het begin van de Sjabat en Jubel Jaren).

Rosj Hasjana is de dag waarop de mensheid, de wereld berecht en besluit wat er met elk mens in het komende jaar zal gebeuren. Zal hij leven of zal hij doodgaan, zal hij gezond zijn of zal hij ziek zijn, rijk of arm, gelukkig of ongelukkig? Zo worden ook alle landen van de wereld beoordeeld, waar zal er vrede zijn en waar oorlog? Waar overvloed en in welk land honger?

Het is een dag van bezinning.

 

Tradities Rosj Hasjana:

 

De naam “Rosj Hasjana” wordt niet in de Thora gebruikt om deze feestdag te beschrijven. De Thora verwijst naar de feestdag als Jom Ha-Zikaron (de dag van herinnering) of Jom Teroe’a (de dag van het blazen van de sjofar). De feestdag is ingesteld in Vajikra (Leviticus) 23: 24-25.

 

 

De sjofar is een ramshoorn die een beetje als een trompet wordt geblazen. Veel vertalingen beschrijven “sjofar” als “trompet”. Een van de karakteristieken tijdens dit feest is het luisteren naar de sjofar .

Joodse feesten een compleet overzicht en diverse artikelen
De Joodse feesten zijn voor Joden belangrijke mijlpalen in het jaar. Vind hier een volledig overzicht van alle feesten met veel verdiepende artikelen.
Klik hier voor het overzicht>>>

 

In totaal klinken er elke dag 100 noten. Er zijn vier verschillende soorten sjofarnoten: tekia, een aanhoudende noot van 3 seconden; shevarim, drie tonen van 1 seconde die in toon stijgen. De teroe’a, een reeks korte, staccato-tonen die zich over een periode van ongeveer 3 seconden uitstrekken. De tekia gedola (letterlijk “grote tekia”) is de laatste van een serie.  

De Thora geeft geen specifieke reden voor het Sjofarblazen. Er zijn veel
verklaringen een daarvan is dat het geluid van de sjofar een oproep tot berouw
is. De sjofar wordt niet geblazen als het feest op Sjabbat valt.

Werken is niet toegestaan ​​op Rosj Hasjana. Het grootste deel van de
dag wordt in de synagoge doorgebracht, waar de gebeden heel uitgebreid zijn. Er
is een speciaal gebedenboek genaamd de machzor dat wordt gebruikt voor Rosj
Hashana en Jom Kipoer vanwege de teksten speciaal voor deze feestdagen.

Een bekend symbool tijdens Rosj Hashana is het eten van appels gedoopt
in honing. Dit staat symbool voor een zoet nieuwjaar.

Een andere traditie tijdens Rosj Hasjana is Tashliech
(“afwerpen”). We lopen naar stromend water, zoals een kreek of
rivier, en legen onze zakken in de rivier. Dit is het symbolische weggooien
(afstand nemen) van onze slechte daden. Deze traditie staat niet in de Thora
beschreven, maar het is een heel oude gewoonte.

We groeten elkaar met  Shana Tova (een goed jaar).

Lees meer artikelen over het Joods nieuwjaar>>>

Related Posts

3 comments

Beste Lea,
Ik heb (weer) een gekke vraag: Wanneer het opperwezen de mensheid beoordeelt, beoordeelt hij in het verlengde daarvan ook niet zichzelf? Volgens Bereshit zegt het opperwezen immers: Laat ONS mensen maken. Zelfs tegen de zin in van de Engelen. En als dat zo is, is het ook geen wonder dat hij/zij/het daarbij barmhartig is…

Correctie: Het woordje ‘niet’ in de 1e volzin vervalt.

Shana Tova Lea!

Leave a reply