Sjawoe’ot (Joods Pinksteren) en de Kotel (Klaagmuur)

Vrijheid moet invulling hebben en de invulling voor het Joodse volk is de Thora. Alleen door de Thora na te leven kan de bevrijding zoals die tijdens Pesach gevierd wordt op een goede manier gestalte krijgen. Pas dan kan de vrijheid die G'd geschonken heeft op een juiste manier beleefd worden. De nieuwe traditie: Bezoek aan de Kotel (Klaagmuur) tijdens Sjawoe'ot In 1967 eindigde de Zesdaagse oorlog vlak voor Sjawoe'ot. Israël herkreeg de Westelijke muur van de vroegere Tempel [de „klaagmuur”] en voor het eerst sinds 20 jaar konden Joden weer hun meest heilige plaats bezoeken. Op Sjawoe'ot zelf werd de Muur opengesteld voor bezoekers en op die gedenkwaardige dag maakten meer dan 200.000 Joden een voettocht naar de Muur (in Jeruzalem rijden op Sjabbatot en Joodse feestdagen geen auto’s of bussen). In de daar opvolgende jaren werd deze „pelgrimstocht” een vaste traditie. Vroeg in de ochtend op Sjawoeot, na een hele nacht Thora geleerd te hebben, vullen de straten van Jeruzalem zich met tienduizende Joden die naar de Muur wandelen. Deze traditie heeft zijn oorsprong in de Bijbel. Sjawoeot is een van de drie Joodse pelgrim-feesten, waarop in de tijd van de Tempel de hele bevolking uit het hele land te voet naar de Jeruzalem kwam om daar Tora te leren en het feest te vieren.

Het feest Sjawoe’ot valt vijftig dagen na Pesach. Sjawoe’ot (Wekenfeest). Precies zeven weken na Pesach – de nacht van de uittocht uit Egypte – verzamelden de joden zich aan de voet van de berg Sinai, waar G’d hen de Tien Geboden gaf.

De Tien geboden zijn symbolisch voor de hele Thora. Tijdens Sjawoe’ot staat bestuderen van de Thora centraal, want tenslotte moeten wij weten wat er in die Thora staat nadat we het hebben ontvangen.

Het vervolg van Pesach is Shawoe’ot (Pasen en Joods Pinksteren). Deze verbinding is zo groot dat Shawoe’ot (het Wekenfeest) ook wel beshouwd wordt als Slotfeest van Pesach.

Door zeven weken te tellen om dan de Thora op de berg Sinaï te ontvangen. Tijdens Pesach vieren we de bevrijding van het volk uit de slavernij van Egypte. Dit heeft als doel zeven weken later de Thora te ontvangen.

Joodse feesten een compleet overzicht en diverse artikelen
De Joodse feesten zijn voor Joden belangrijke mijlpalen in het jaar. Vind hier een volledig overzicht van alle feesten met veel verdiepende artikelen.
Klik hier voor het overzicht>>>
Sjawoe'ot

Vrijheid moet invulling hebben en de invulling voor het Joodse volk is de Thora.

Alleen door de Thora na te leven kan de bevrijding zoals die tijdens Pesach gevierd wordt op een goede manier gestalte krijgen. Pas dan kan de vrijheid die G’d geschonken heeft op een juiste manier beleefd worden.

De nieuwe traditie: Bezoek aan de Kotel (Klaagmuur) tijdens Sjawoe’ot

In 1967 eindigde de Zesdaagse oorlog vlak voor Sjawoe’ot. Israël herkreeg de Westelijke muur van de vroegere Tempel [de „klaagmuur”] en voor het eerst sinds 20 jaar konden Joden weer hun meest heilige plaats bezoeken. Op Sjawoe’ot zelf werd de Muur opengesteld voor bezoekers en op die gedenkwaardige dag maakten meer dan 200.000 Joden een voettocht naar de Muur (in Jeruzalem rijden op Sjabbatot en Joodse feestdagen geen auto’s of bussen).

In de daar opvolgende jaren werd deze „pelgrimstocht” een vaste traditie. Vroeg in de ochtend op Sjawoeot, na een hele nacht Thora geleerd te hebben, vullen de straten van Jeruzalem zich met tienduizende Joden die naar de Muur wandelen.

Deze traditie heeft zijn oorsprong in de Bijbel. Sjawoeot is een van de drie Joodse pelgrim-feesten. Het volk kwam in de tijd van de Tempel uit het hele land te voet naar de Jeruzalem. Men kwam daar om Tora te leren en het feest te vieren.

Lees meer over Sjawoe’ot op Joodsleven.nl

Gerelateerde berichten

4 reacties

Hag sameach sjavie’ot

Een onvergetelijk Wekenfeest gewenst!

In Waijikra 23:11-15 lees ik, dat de garven bewogen moeten worden de dag na Sjabbat (dus Jom Risjon) en vervolgens 7 weken tellen en dan komt op de 50e dag Sjavoeot. Hoe kan het dan dat de Joden deze dag door de weeks vieren?

Zeer Kostbaar. Baruch Ha’Shem

Reageer