Actueel: Het Bileam effect

Balak, de koning van Moav,  wist dat hij het Joodse volk op militaire wijze niet kon verslaan. Daarom gebruikte hij andere middelen namelijk het metafysische om met deze krachten het Joodse volk te kunnen aanvallen.

Hiervoor had hij de profeet Bileam nodig, hij stond bekend als de grootste tovenaar allertijden.

De Talmoed vertelt (Sanhedrin 105b) dat Rabbi Jochanan de wijze van werken van de anti-semiet Bileam heeft verklaard. Achter de indrukwekkende zegeningen waren de meest dreigende vloeken tegen het Joodse volk.

Bileam keek uit over het kamp van het Joodse volk en zei (vertaald):

Hoe schoon zijn uw tenten, o Jacob, uw woonplaatsen, o Israël! Als valleien spreiden zij zich uit, als tuinen naast een rivier, die G’d heeft geplant aan het water, als ceders aan het water. Water zal uit hun emmers stromen; hun zaad zal overvloedig water hebben. Hun koning zal groter zijn dan Agag; hun koninkrijk zal worden verheven. Als een leeuw hurken ze en liggen ze, als een leeuwin – wie durft ze te wekken? Moge degenen die u zegenen gezegend worden en zij die u vervloeken, worden vervloekt!

Werkelijk bedoelde Bileam volgens rabbi Jochanan het volgende:

Moge zij geen synagogen hebben en de G’ddelijke Aanwezigheid zal niet bij hen wonen. Moge hun koningshuis zich niet uitbreiden en geen olijven of wijngaarden hebben en mogen hun koningen niet prominent aanwezig zijn. Mogen zij geen opvolging van koningen hebben en hun koningen zullen niet regeren over andere volken. Hun koningen zullen zwak zijn en hun vijanden zullen niet bang voor hen zijn. Moge ze nooit vertrouwen hebben als een leeuw, en mogen zij die hen vervloeken gezegend worden.

Als we alle vloeken van Bileam samen beschouwen, creëren ze een duidelijk patroon. Hij wilde het Joodse volk en onze leiders zien als betekenisloos, smerig, laf, irrelevant, immaterieel, onbeduidend, niet essentieel, en zinloos.

G’d maakte de vloeken tot een zegen. Het Joodse volk heeft  een groot, monumentaal en historisch land –  en het volk is de ziel en het geweten van de mensheid.

Maar toch, volgens Rabbi Aba Bar Kahana zijn de vloeken toch uitgekomen behalve twee (Sanhedrin 105b)

מר רבי אבא בר כהנא: כולם חזרו לקללה, חוץ מבתי כנסיות ומבתי מדרשות.

Ze (vloeken) keerden allemaal terug om vloeken te zijn, behalve de vloek om onze synagogen en jesjiewot (leerscholen) af te schaffen

Maar ik ben er niet zeker van dat dit een juiste beoordeling van de realiteit van vandaag is. Het zou niet vreemd zijn om te zeggen dat zelfs onze Sjoels en Jeshiewot  besmet zijn met de vloek van middelmatigheid – zo niet erger.

De vloek was dat het volk van Israël niet de wens zal hebben om meer dan echt relevant te zijn. Het aangeboren verlangen naar geestelijke grootheid dat G’d bij elke Jood plaatste toen we de Thora ontvingen en de energie om boven het wereldse uit te stijgen en grootheid te bereiken, is verminderd tot middelmatigheid.

De energie om meer te bereiken dan alleen het bestaan ​​ontbreekt tegenwoordig bij veel Joden.

Fragment uit het boek “With All Your Might” op Parashat Balak. Rabbijn Meir Kahana.

יד  וְעַתָּה, הִנְנִי הוֹלֵךְ לְעַמִּי; לְכָה, אִיעָצְךָ, אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה הָעָם הַזֶּה לְעַמְּךָ, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים. Nu, zie, ik ga naar mijn volk, kom ik zal u het besluit mededelen, wat dit volk, uw volk in het einde der dagen aan zal doen 24:14. Dit versterkt de woorden van de Talmoed en rabbijn Kahana, dit heb ik gehoord van mw. Miriam Malka.

Over de schrijver

Reply