hulp aan daklozen

Hulp aan daklozen, armen en de kinderen.

Deel op …FacebookTwitterLinkedinMet enige ‘vreugde’ vertelde het Ministerie van Sociale zaken ons op 30 december jl. in de Israëlische media dat er momenteel iets minder dan een miljoen kinderen onder de armoede grens leven. Dus als dat de kinderen zijn doe er dan minstens nog een half miljoen mensen bij, de ouders, die hun kinderen niet kunnen onderhouden. Met ‘enige vreugde’ omdat het aantal van arme kinderen is afgenomen, werd gezegd. Maar hoe zit dat dan met de hulp aan daklozen? Ja? Is dat zo? Niet dus. Vorig jaar en het jaar daarvoor waren de aantallen hetzelfde. De getalen van

nodig ons uit!

Nodig ons uit

Deel op …FacebookTwitterLinkedinWilt u, uw familie en vrienden meer weten over Israël en het Jodendom? Dan kunt u Lea Farkash uitnodigen voor een huisbijeenkomst of bij andere gelegenheden en zij komt dan graag vertellen over de onderwerpen die u interesseren over Israël en het Jodendom. Gebruik het formulier onderaan deze pagina om ons uit te nodigen. Lea Farkash, in Suriname geboren vervolgens in Nederland opgegroeid. Vervolgens is zij veertig jaar geleden naar Israël gegaan om daar te studeren en is daar gebleven. Ze woont in Jeruzalem en geeft lezingen aan toeristen over Israël en Jodendom en lezingen aan leerlingen van

Jad Ezra’s tandartsklinieken (deel 1)

Deel op …FacebookTwitterLinkedin1980, de staat Israël bestond 32 jaar. Wat een wonder dat na tweeduizend jaar opnieuw een Joodse staat was opgericht. Vanaf de oprichting van de staat heeft Israël zich moeten verdedigen tegen de vijanden die niets anders wilden dan alle Joden in de zee te gooien. Tot 1980 werd Israël al gedwongen vijf oorlogen te voeren. Toch is het land tot ontwikkeling gekomen ondanks de grote moeilijkheden die deze oorlogen met zich mee brachten. Tijdens en na oorlogen stagneerde de economie. Voor armoedebestrijding heeft de staat weinig middelen beschikbaar want er wordt je altijd verteld dat je ermee

Voedselhulp

Deel op …FacebookTwitterLinkedinJad Ezra biedt op veel manieren voedselhulp aan armen en mentaal zieken in Israël. Soepkeuken Jad Ezra serveert twee maaltijden per dag in de soepkeuken. Deze is bedoeld voor degenen die wel in staat zijn hun huis uit te gaan, maar niet goed genoeg functioneren om hun eigen eten te bereiden. Voedselpakketten Wekelijks worden er 2500 voedselpakketten bij arme families afgeleverd. Deze pakketten zien er precies hetzelfde uit als een bestelling die door een supermarkt wordt afgeleverd. Dit gebeurt helemaal anoniem om de families die de pakketten ontvangen niet in verlegenheid te brengen. De keuken van Jad Ezra

Gastenverblijf in Miron

Deel op …FacebookTwitterLinkedinIn Miron bij het graf van de beroemde rabbijn Shim’on Bar Yochai, heeft Jad Ezra een gastenverblijf met bed en ontbijt. Op de dag van Lag B’omer deelt Jad Ezra koek en drank uit aan de 450.000 bezoekers bij het graf van rabbijn Shim’on Bar Jochai. Bekijk hieronder een (beetje oud) filmpje met een impressie van het werk van Jad Ezra in Miron.

Mea Shearim

Hebreeuws: מאה שערים, betekent letterlijk ‘honderd poorten’. Mea Shearim is een van de oudste Joodse buurten in Jeruzalem. Er wonen Chareediem (Orthodoxe, Thoragetrouwe Joden) en is gebouwd door de oude Yishuv, de oude nederzetting. De naam Mea Shearim is afgeleid van een vers uit Bereeshiet (Genesis), dat deel uitmaakte van het wekelijkse Thoragedeelte dat werd gelezen in de week waarbij de nederzetting werd opgericht: ‘Isaac zaaide in dat land en in dat jaar oogstte hij honderdvoudig (מאה שערים , mea shearim); God had hem gezegend” Bereeshiet 26:12 (Genesis).

Geschiedenis van Mea Shearim

Conrad Schick, een Duitse, christelijke architect, stelde in 1846 een plan op om Mea Shearim te bouwen. Mea Shearim werd in 1874 opgericht als een van de vroegste Joodse nederzettingen buiten de muren van de Oude Stad door een bouwvereniging van 100 aandeelhouders. De leden van de vereniging verzamelden hun middelen en kochten een stuk land buiten de Oude Stad. De Oude Stad waar de Joden in die tijd woonden was zwaar overbevolkt, had slechte sanitaire voorzieningen. De nieuwe wijk was hard nodig om de levensstandaard van de lokale Joden te verbeteren.

Yosef Rivlin een van de leiders van de Joodse gemeenschap in Jeruzalem, en een christen-Arabier uit Bethlehem waren de aannemers. Het werk werd uitgevoerd door zowel Joodse als niet-Joodse arbeiders. Mea Shearim werd gestructureerd als een binnenplaats-buurt. De wijk werd omgeven door een muur met poorten die elke avond op slot gingen. Deze manier van bouwen was noodzakelijk omdat er enorme gevaren waren om buiten een ommuurde buurt te wonen, zoals rovers en allerlei andere misdadige bendes.

Tegen oktober 1880 waren 100 appartementen gereed voor bewoning en werd er een loterij gehouden om de woningen aan gezinnen toe te wijzen. Rond de eeuwwisseling waren er 300 huizen, een korenmolen en een bakkerij. Mea Shearim was de eerste buurt in Jeruzalem met straatverlichting.

Mea Shearim is een unieke wijk gebleven in het hart van Jeruzalem. Met zijn Chareedi en overwegend Chassidische bevolking, behouden de straten de kenmerken van een Oost-Europese sjtetl (dorpje) zoals die hebben bestaan in Oost Europa voor de Holocaust. Het leven draait om strikte naleving van de Joodse wet, het gebed en de studie van Joodse religieuze teksten staat er centraal.

Winkels in de drukste straat van Mea Shearim. | Foto: Wikimedia Commons

Tradities in Mea Shearim

Er zijn tradities in kleding. De mannen dragen zwarte lange jassen en zwarte hoeden. De vrouwen zijn bescheiden gekleed. In sommige Chassidische groepen dragen de vrouwen het hele jaar door, zelfs in de zomer, dikke zwarte kousen. Getrouwde vrouwen dragen verschillende haarbedekkingen, van pruiken tot sjaals en hoedjes. De mannen hebben baarden en velen hebben lange pijpenkrullen, peyos genaamd. Veel inwoners spreken Jiddisch in hun dagelijks leven en gebruiken het Hebreeuws alleen voor gebed en religieuze studie, omdat het Hebreeuws een heilige taal is die alleen voor religieuze doeleinden kan worden gebruikt.

Kinderen uit een chassidische stroming met hun eigen kledingtradities in Mea Shearim. | Foto: Yoav Elad / CC2.0 Flickr.com

Er zijn een aantal Chassidische groepen met een groot aantal volgers in Mea Shearim gevestigd zoals Breslov, Slonim, Toldos Aharon, Toldos Avraham Yitzchak, en Satmar. Al deze Chassidische stromingen vinden hun oorsprong in Oost-Europa, zoals aan de namen kan zien het zijn allemaal dorpjes in Oost-Europa waar deze gemeenschappen ooit waren gevestigd.
Lees hier diverse Chassidische verhalen op joodsleven.nl>>>

De “Bescheidenheid” posters in het Hebreeuws en Engels hangen bij elke ingang van Mea Shearim. Bij een bezoek aan de buurt worden vrouwen en meisjes ertoe verzocht om bescheiden kleding te dragen; knielange rokjes of langer, geen lage halslijnen of middenrif tops, geen mouwloze bloesjes of blote schouders. Mannen en jongens worden aangespoord om geen korte broeken en mouwloze shirts te dragen en toeristen worden verzocht niet in grote opvallende groepen te komen.

Tijdens Sjabbat worden bezoekers gevraagd zich te onthouden van roken, fotograferen, autorijden en het gebruik van mobiele telefoons. Bij het betreden van synagogen worden mannen gevraagd om hun hoofd te bedekken.

Posters met aankondigingen in Mea Shearim. | Foto: Simply Boaz / CC2.0 Flickr.com

Muurkranten in Mea Shearim

TV of krant bestaan niet in Mea Shearim. De belangrijke informatie gaat naar het publiek als Pashkvil – poster aan de muren van de buurt. Deze muurkrant geeft relevante informatie zoals evenementen, demonstraties, politieke ontwikkelingen en overlijdensberichten.

Busjes voor Chessed (liefdadigheid) vind je op de stoep. (Lees meer over Chessed>>>) Tzedakah, liefdadigheid, is een verplichting die in de Thora wordt genoemd. Tzedakah is gebaseerd op het Hebreeuwse woord Tzedek dat gerechtigheid betekent, eerlijkheid of gerechtigheid, en het is gerelateerd aan het Hebreeuwse woord Tzadiek dat rechtvaardig betekent. In heel Mea Shearim staan de tzedakahpotjes verspreid over de hoofdstraten en dicht bij de synagogen.

Kortom Mea Shearim is een hele bijzondere buurt van Jeruzalem.

Trefwoorden:

Over de schrijver

Reply