Klimaatverandering – Toe Bisjwat (Nieuwjaar voor de bomen)

De Thora verbiedt verspilling.

In het Jodendom verbiedt de Joodse wet elke vorm van verspilling van consumptie. Wanneer we middelen verspillen, schenden we de mitswa (gebod) van Bal Tasjchiet (“Vernietig niet”)

ט  כִּי-תָצוּר אֶל-עִיר יָמִים רַבִּים לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ לְתָפְשָׂהּ, לֹא-תַשְׁחִית אֶת-עֵצָהּ לִנְדֹּחַ עָלָיו גַּרְזֶן–כִּי מִמֶּנּוּ תֹאכֵל, וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת:  כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה, לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר. Devariem (Deuteronomium) 20:19.

19. Als je gedurende lange tijd een stad moet belegeren om die, door er oorlog tegen te voeren in te nemen, moet je  de vruchtbomen ervan niet vernietigen door de bijl erin te slaan, want je kunt ervan eten, vel hem dus niet. Is de boom van het veld soms een mens dat hij tegen jou bij de belegering betrokken is?

Deze wet wordt uitgebreid besproken in Joodse bronnen met de uitleg over dit verbod. Het gaat niet alleen om om het verbod op de moedwillige vernietiging van fruitbomen maar het gaat ook om huishoudelijke goederen, kleding, gebouwen, bronnen, voedsel of elke andere vorm van verkwistende consumptie (zie Rambam, Mishneh Torah, 6: 8, 10; Samson Raphael Hirsch, Horeb, 279-80).

Het onderliggende idee van deze wet is de erkenning dat alles wat we bezitten van G’d is. Wanneer we op een verspillende manier consumeren dan schaden wij de Schepping en schenden we ons mandaat om de Schepping alleen te gebruiken voor goed gebruik.

Bescheidenheid in consumptie is een waarde die de Joden al eeuwen naleven. Je mag bijvoorbeeld niet buitensporig zijn in eten en drinken of in de kleding die je draagt. Joden zijn verplicht om zorgvuldig na te denken over onze werkelijke behoeften wanneer we iets kopen.

Klimaatverandering – Opwarming van de aarde

Het nieuwjaar van de bomen is bij uitstek de gelegenheid waarbij wij allen de gelegenheid hebben om tot inkeer te komen tot G’d over onze relatie en  respect voor het milieu.

De vraag is hoe kan ik als individu een verschil maken? Elke kleine stap die ieder van ons neemt zal uiteindelijk een groot resultaat hebben.

Het nieuwjaar van de bomen is bij uitstek een goede tijd om G’d te vragen voor het welzijn van de natuur en van de mens.

 

Over de schrijver

Reply