hulp aan daklozen

Hulp aan daklozen, armen en de kinderen.

Deel op …FacebookTwitterLinkedinMet enige ‘vreugde’ vertelde het Ministerie van Sociale zaken ons op 30 december jl. in de Israëlische media dat er momenteel iets minder dan een miljoen kinderen onder de armoede grens leven. Dus als dat de kinderen zijn doe er dan minstens nog een half miljoen mensen bij, de ouders, die hun kinderen niet kunnen onderhouden. Met ‘enige vreugde’ omdat het aantal van arme kinderen is afgenomen, werd gezegd. Maar hoe zit dat dan met de hulp aan daklozen? Ja? Is dat zo? Niet dus. Vorig jaar en het jaar daarvoor waren de aantallen hetzelfde. De getalen van

nodig ons uit!

Nodig ons uit

Deel op …FacebookTwitterLinkedinWilt u, uw familie en vrienden meer weten over Israël en het Jodendom? Dan kunt u Lea Farkash uitnodigen voor een huisbijeenkomst of bij andere gelegenheden en zij komt dan graag vertellen over de onderwerpen die u interesseren over Israël en het Jodendom. Gebruik het formulier onderaan deze pagina om ons uit te nodigen. Lea Farkash, in Suriname geboren vervolgens in Nederland opgegroeid. Vervolgens is zij veertig jaar geleden naar Israël gegaan om daar te studeren en is daar gebleven. Ze woont in Jeruzalem en geeft lezingen aan toeristen over Israël en Jodendom en lezingen aan leerlingen van

Jad Ezra’s tandartsklinieken (deel 1)

Deel op …FacebookTwitterLinkedin1980, de staat Israël bestond 32 jaar. Wat een wonder dat na tweeduizend jaar opnieuw een Joodse staat was opgericht. Vanaf de oprichting van de staat heeft Israël zich moeten verdedigen tegen de vijanden die niets anders wilden dan alle Joden in de zee te gooien. Tot 1980 werd Israël al gedwongen vijf oorlogen te voeren. Toch is het land tot ontwikkeling gekomen ondanks de grote moeilijkheden die deze oorlogen met zich mee brachten. Tijdens en na oorlogen stagneerde de economie. Voor armoedebestrijding heeft de staat weinig middelen beschikbaar want er wordt je altijd verteld dat je ermee

Voedselhulp

Deel op …FacebookTwitterLinkedinJad Ezra biedt op veel manieren voedselhulp aan armen en mentaal zieken in Israël. Soepkeuken Jad Ezra serveert twee maaltijden per dag in de soepkeuken. Deze is bedoeld voor degenen die wel in staat zijn hun huis uit te gaan, maar niet goed genoeg functioneren om hun eigen eten te bereiden. Voedselpakketten Wekelijks worden er 2500 voedselpakketten bij arme families afgeleverd. Deze pakketten zien er precies hetzelfde uit als een bestelling die door een supermarkt wordt afgeleverd. Dit gebeurt helemaal anoniem om de families die de pakketten ontvangen niet in verlegenheid te brengen. De keuken van Jad Ezra

Gastenverblijf in Miron

Deel op …FacebookTwitterLinkedinIn Miron bij het graf van de beroemde rabbijn Shim’on Bar Yochai, heeft Jad Ezra een gastenverblijf met bed en ontbijt. Op de dag van Lag B’omer deelt Jad Ezra koek en drank uit aan de 450.000 bezoekers bij het graf van rabbijn Shim’on Bar Jochai. Bekijk hieronder een (beetje oud) filmpje met een impressie van het werk van Jad Ezra in Miron.

Klimaatverandering – Toe Bisjwat (Nieuwjaar voor de bomen)

De Thora verbiedt verspilling.

In het Jodendom verbiedt de Joodse wet elke vorm van verspilling van consumptie. Wanneer we middelen verspillen, schenden we de mitswa (gebod) van Bal Tasjchiet (“Vernietig niet”)

ט  כִּי-תָצוּר אֶל-עִיר יָמִים רַבִּים לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ לְתָפְשָׂהּ, לֹא-תַשְׁחִית אֶת-עֵצָהּ לִנְדֹּחַ עָלָיו גַּרְזֶן–כִּי מִמֶּנּוּ תֹאכֵל, וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת:  כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה, לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר. Devariem (Deuteronomium) 20:19.

19. Als je gedurende lange tijd een stad moet belegeren om die, door er oorlog tegen te voeren in te nemen, moet je  de vruchtbomen ervan niet vernietigen door de bijl erin te slaan, want je kunt ervan eten, vel hem dus niet. Is de boom van het veld soms een mens dat hij tegen jou bij de belegering betrokken is?

Deze wet wordt uitgebreid besproken in Joodse bronnen met de uitleg over dit verbod. Het gaat niet alleen om om het verbod op de moedwillige vernietiging van fruitbomen maar het gaat ook om huishoudelijke goederen, kleding, gebouwen, bronnen, voedsel of elke andere vorm van verkwistende consumptie (zie Rambam, Mishneh Torah, 6: 8, 10; Samson Raphael Hirsch, Horeb, 279-80).

Het onderliggende idee van deze wet is de erkenning dat alles wat we bezitten van G’d is. Wanneer we op een verspillende manier consumeren dan schaden wij de Schepping en schenden we ons mandaat om de Schepping alleen te gebruiken voor goed gebruik.

Bescheidenheid in consumptie is een waarde die de Joden al eeuwen naleven. Je mag bijvoorbeeld niet buitensporig zijn in eten en drinken of in de kleding die je draagt. Joden zijn verplicht om zorgvuldig na te denken over onze werkelijke behoeften wanneer we iets kopen.

Klimaatverandering – Opwarming van de aarde

Het nieuwjaar van de bomen is bij uitstek de gelegenheid waarbij wij allen de gelegenheid hebben om tot inkeer te komen tot G’d over onze relatie en  respect voor het milieu.

De vraag is hoe kan ik als individu een verschil maken? Elke kleine stap die ieder van ons neemt zal uiteindelijk een groot resultaat hebben.

Het nieuwjaar van de bomen is bij uitstek een goede tijd om G’d te vragen voor het welzijn van de natuur en van de mens.

 

Over de schrijver

Reply