Helpen in de tandartskliniek: vooral werken aan jezelf

Nee, Jad Ezra is niet voor iedereen en ook Jad Ezra’s tandartsklinieken niet. Klinkt heel vreemd, maar ik zal het je even uitleggen.

Ongeveer 35 jaar geleden kwam ik voor het eerst met Jad Ezra in aanmerking. Een vriendin van mij vroeg mij of ik geinteresseerd was om een bijzondere rabbijn te ontmoeten. Natuurlijk was ik geinteresseerd omdat het altijd de moeite waard is om een zegen voor succes in je leven te ontvangen (daarover een andere keer meer).

Het was Rabbijn Asher Freund, de oprichter van Jad Ezra. Hij wilde natuurlijk weten wie ik was en waar ik vandaan kwam en meteen daarna begon hij te vertellen hoe belangrijk het is te weten hoe je moet leven.
“Als je weet hoe je moet leven dan ben je gelukkig. Iedereen wil gelukkig zijn. Geluk bereik je door het juiste “state of mind” te hebben en dat is hetgene wat ik je wil leren”. Zei Reb Asher zoals hij door iedereen genoemd werd.

אין אדם נוקף אצבע למטה עד אשר גוזרים עליו מלמעלה
“Een mens kan zijn vinger niet bewegen tenzij dit door G’d is toegestaan” (Choellien 7 B).

“Een mens kan zijn vinger niet bewegen tenzij dit door G’d is toegestaan”, staat in Choellien 7 B. Dit moet je niet alleen weten, maar je moet dit beleven. Hoe je dit moet doen? Dat zal ik je leren als je dat wilt, kom terug en dan praten we verder”, zei de rabbijn.

De uitstraling van Rav Asher was heel bijzonder, hij had een enorme liefde voor zijn medemens en dag en nacht kwamen mensen bij hem voor advies op alle gebieden, zoals geld, gezondheid, succes, huwelijken enz.
Ik ging terug om meer te horen van wat deze bijzondere rabbijn te vertellen had. De tweede keer dat ik kwam zei hij: “ik weet dat je hier pas bent komen wonen, ik wil je een baan aanbieden. Een paar maanden geleden heb ik een tandartskliniek geopend voor de armen en daar heb ik iemand nodig die meehelpt als tandartsassistente en secretaresse en al het bijkomstige werk”.

Ik dacht natuurlijk: wow, ik ben echt geschikt en super capabel dat hij mij vraagt te helpen bij de opbouw van de kliniek. Mijn ego en trots kende geen grenzen. Ik begon in Jad Ezra’s tandartskliniek te werken.
We begonnen met een Russische tandarts dr. Pesja Segal en langzaam werden er meer tandartsen en assistentes aangenomen en kliniek breidde uit.

Ik had mij helemaal niet gerealiseerd dat de rabbijn mij heeft aangenomen om een levensles te leren. Maanden later begon ik mij te realiseren dat het werk in de tandartskliniek eigenlijk een bijkomstigheid was omdat de rabbijn mij iets heel anders wilde leren. Hij gebruikte de kliniek om mij de mogelijkheid te geven om de elementen van geluk te leren.

Mijn ego en trots maakten al snel plaats voor het idee dat eigenlijk de kliniek voor mij en alle andere medewerkers de basis vormde voor een unieke leerschool waarin we mochten leren dat je enorm dankbaar moet zijn in je leven, omdat alles een chessed is van G’d. Ego en trots is irrelevant de eigenschappen die wij steeds opzij moeten zetten.

Deze leerschool geldt voor iedereen die deel heeft in Jad Ezra’s activiteiten. De tandartsen ervaren dit ook en daarom blijven ze jarenlang doorwerken in de kliniek. Je leert geduld te hebben met de lastige patiënten en met elkaar. Je moet leren taken uitvoeren die niet helemaal jou taak zijn. Leren medelijden te hebben met hen die pijn hebben of die bang zijn voor de tandarts. Uiteindelijk leer je dat je je pink niet kunt bewegen tenzij dit bepaald is door G’d en dit is de ware weg naar geluk in je leven.

Als je je niet in deze ideeën kunt vinden dan is Jad Ezra’s tandartskliniek niet de plek waar je moet zijn.

Trefwoorden:

Over de schrijver

Reply