De seider, waar hebben ze het over?

De Seider bestaat uit 15 delen, wat overeenkomt met de vijftien treden om de Tempel binnen te gaan. Onze wijzen zeggen dat onze tafel als een altaar is en dit geldt zeker op de seideravond. De familie/vrienden tafel functioneert als  hulpmiddel om nieuwe spirituele hoogten te bereiken. Op dezelfde manier, net zoals de tempel het Joodse volk hielp om de G’ddelijke Orde in de wereld te voelen. Zo is het ook met de seider het Hebreeuwse woord voor orde, een herinnering dat Hasjeem de alles bepaalt.

Maharal

Waarom noemen wij het feest Pesach, terwijl de Thora het uitsluitend ‘Chag Hamatzot’ het feest van de matzes noemt?

Rav Chaim Volozhiner legt het als volgt uit: Het woord Matzot (matzes) en het woord Mitzwot (opdrachten van de Thora) zijn precies hetzelfde geschreven in het Hebreeuws. Zo kan ‘Chag HaMatzot’ (het feest van de matzes) worden gelezen als ‘Chag Ha Mitswot’ (het feest van de mitswot=opdrachten van G’d), dit betekent dat door het verlaten van Egypte en het ontvangen van de Thora, het Joodse Volk nu de mogelijkheid heeft om grote beloningen te ontvangen door het doen van de mitswot. Pesach betekent daarentegen het Pasach: G’d  ‘trok over’ de huizen van het Joodse volk. Door het Pesach te noemen, benadrukken we het goede dat G’d voor het Joodse volk heeft gedaan. Onze Wijzen leren ons om G’d niet te dienen met het oog op een beloning; het is beter Hem te dienen uit een gevoel van liefde en dankbaarheid. Door het Pesach te noemen benadrukken we de zegen  die elke Mitzva brengt  en concentreren we ons op het goede dat G’d voor ons heeft gedaan. (Rabbijn Reuven Lauffer )

Over de schrijver

Reply