Talmoed – Het joodse lernen van de Talmoed

Jammer genoeg hebben veel mensen joods en niet joods, geen idee wat de Talmoed is. Voor de meesten is het een mysterieus en gesloten boek. Degenen die niet joods zijn hebben geen idee wat er in die Talmoed staat en wat erin staat gaat hen niet aan.

Anderen verdiepen zich in de Talmoed, omdat ze het zien als een verzameling van mentale oefeningen, logica en deductie die de lezer kan manipuleren zoals hij wil.

Uit het volgende verhaal krijg je een idee wat de Talmoed je leert.

Een jonge man bezocht een bekende rabbijn en zei dat hij graag de Talmoed wil bestuderen.

Talen?

“Kan je Aramees?” Vraagt de rabbijn.
“Nee,” zegt de jongen.
“Kan je Hebreeuws?” Vraagt de rabbijn.
“Nee”. Zegt de jongen
“Heb je de Thora bestudeerd?” Vraagt de rabbijn.
“Nee, rabbi, maar maak je geen zorgen. Ik ben op de universiteit cum laude geslaagd voor filosofie en net klaar met mijn proefschrift over socratische logica. Dus nu wil ik gewoon graag mijn opleiding afronden met een kleine studie van de Talmoed”.
“Nou,” zegt de rabbijn, “dan ben je naar mijn mening helemaal niet klaar om de Talmoed te bestuderen”.
“Maar als je wil dan ben ik bereid te onderzoeken om te weten of je logisch kan denken en als je slaagt dan kan je beginnen met de Talmoed studie”.

De jongen wilde graag het onderzoek van de rabbijn doorstaan.

De rabbijn begint: “Twee inbrekers breken in een huis via de schoorsteen. Een inbreker is binnen en zijn gezicht is schoon, het gezicht van de andere inbreker is vies geworden door het roet van de schoorsteen.

Welke van de twee inbrekers wast zijn gezicht?” Vraagt de rabbijn.
“De inbreker met het vuile gezicht,” antwoordt de jongen.
“Fout”, zegt de rabbijn.
“De inbreker met het schone gezicht wast zijn gezicht. Dit is eenvoudige logica: de inbreker met het vuile gezicht kijkt naar de ander met het schone gezicht en denkt dat zijn eigen gezicht schoon is.
De inbreker met de schone gezicht kijkt naar zijn vriend met het vuile gezicht en denkt dat zijn eigen gezicht is vuil. Dus, de ene met het schone gezicht gaat zijn gezicht wassen”.
“Heel slim.” Zegt de jongen.

“Test mij nog een keer.” Zegt de jongen.

Talmoed – Logica?

De rabbijn stelt dezelfde vraag, waarop de enthousiaste aspirant-leerling antwoordt: “We hebben al vastgesteld dat degene met het schone gezicht zijn gezicht wast”.
“Weer fout”, zegt de rabbijn . “Allebeiden wassen hun gezicht. Weer eenvoudige logica. Degene met het vuile gezicht kijkt naar de ander met de schone gezicht en denkt dat zijn eigen gezicht schoon is.
Degene met de schone gezicht kijkt naar degene met de vuile gezicht en denkt dat zijn eigen gezicht vuil is.
Dus degene met de schone gezicht wast zijn gezicht. Toen de man met het vuile gezicht zag dat zijn vriend met het schone gezicht zich is gaan wassen toen is ook hij zijn gezicht gaan wassen”.
“Heb ik niet aan gedacht”, zegt de jonge man.

“Test me opnieuw.” Zei de jongen.

De rabbijn herhaalde nogmaals dezelfde vraag van de twee mannen en de schoorsteen, waarop de jonge man antwoordt: “Beiden wassen hun gezicht”.
“Weer fout”, zegt de rabbijn.

“Geen van beiden wast zijn gezicht. Logisch toch. Degene met het vuile gezicht kijkt naar de ander met het schone gezicht en denkt dat zijn eigen gezicht schoon is. Degene met de schone gezicht ziet het vuile gezicht van zijn metgezel en denkt dat zijn eigen gezicht vuil is. Maar toen de ene met het schone gezicht van de van de ander zag met het vuile gezicht is hij zich niet gaan wassen en hij met het schone gezicht ook niet. Dus geen van beiden wasten hun gezicht”.
De jongen werd wanhopig. “Ben ik gekwalificeerd om Talmoed bestuderen?” vroeg hij aan de rabbijn.

Talmoed – Verbaasd

“Geef me nog een proef.”
De rabbijn stelde hem nogmaals dezelfde vraag. En de jongen geeft voor het hand liggende antwoord. “Geen van beiden wasten hun gezicht”.
“Fout”, zegt de rabbijn.
“Begrijp je nu waarom de socratische logica een onvoldoende basis is voor het bestuderen van Talmoed? Vertel me hoe het mogelijk is dat twee mannen naar beneden komen door dezelfde schoorsteen en de ene zijn gezicht is schoon en de andere zijn gezicht vies is?”.

De jongen is helemaal verbaasd en vraagt aan de rabbijn: “Nu, wacht eens even. Heb je niet gewoon drie tegenstrijdige antwoorden gegeven op dezelfde vraag? Dat is onmogelijk!”

“Nee, mijn zoon”, zegt de rabbijn. “Dat is de Talmoed.”

Bron: Parry, Aaron. The Complete Idiot’s Guide to de Talmoed (pp. 7-8). DK Publishing. Kindle Edition.

Meer lezen over de Talmoed, klik hier>>>

Gerelateerde berichten

2 reacties

Wat een geweldige uitleg van hoe de Talmoed zich verhoudt tot de socratische logica!

Degene met het vuile gezicht ging eerst en verwijderde daarmee het vuil uit de schoorsteen

Reageer


20 − drie =