hulp aan daklozen

Hulp aan daklozen, armen en de kinderen.

Deel op …FacebookTwitterLinkedinMet enige ‘vreugde’ vertelde het Ministerie van Sociale zaken ons op 30 december jl. in de Israëlische media dat er momenteel iets minder dan een miljoen kinderen onder de armoede grens leven. Dus als dat de kinderen zijn doe er dan minstens nog een half miljoen mensen bij, de ouders, die hun kinderen niet kunnen onderhouden. Met ‘enige vreugde’ omdat het aantal van arme kinderen is afgenomen, werd gezegd. Maar hoe zit dat dan met de hulp aan daklozen? Ja? Is dat zo? Niet dus. Vorig jaar en het jaar daarvoor waren de aantallen hetzelfde. De getalen van

nodig ons uit!

Nodig ons uit

Deel op …FacebookTwitterLinkedinWilt u, uw familie en vrienden meer weten over Israël en het Jodendom? Dan kunt u Lea Farkash uitnodigen voor een huisbijeenkomst of bij andere gelegenheden en zij komt dan graag vertellen over de onderwerpen die u interesseren over Israël en het Jodendom. Gebruik het formulier onderaan deze pagina om ons uit te nodigen. Lea Farkash, in Suriname geboren vervolgens in Nederland opgegroeid. Vervolgens is zij veertig jaar geleden naar Israël gegaan om daar te studeren en is daar gebleven. Ze woont in Jeruzalem en geeft lezingen aan toeristen over Israël en Jodendom en lezingen aan leerlingen van

Jad Ezra’s tandartsklinieken (deel 1)

Deel op …FacebookTwitterLinkedin1980, de staat Israël bestond 32 jaar. Wat een wonder dat na tweeduizend jaar opnieuw een Joodse staat was opgericht. Vanaf de oprichting van de staat heeft Israël zich moeten verdedigen tegen de vijanden die niets anders wilden dan alle Joden in de zee te gooien. Tot 1980 werd Israël al gedwongen vijf oorlogen te voeren. Toch is het land tot ontwikkeling gekomen ondanks de grote moeilijkheden die deze oorlogen met zich mee brachten. Tijdens en na oorlogen stagneerde de economie. Voor armoedebestrijding heeft de staat weinig middelen beschikbaar want er wordt je altijd verteld dat je ermee

Voedselhulp

Deel op …FacebookTwitterLinkedinJad Ezra biedt op veel manieren voedselhulp aan armen en mentaal zieken in Israël. Soepkeuken Jad Ezra serveert twee maaltijden per dag in de soepkeuken. Deze is bedoeld voor degenen die wel in staat zijn hun huis uit te gaan, maar niet goed genoeg functioneren om hun eigen eten te bereiden. Voedselpakketten Wekelijks worden er 2500 voedselpakketten bij arme families afgeleverd. Deze pakketten zien er precies hetzelfde uit als een bestelling die door een supermarkt wordt afgeleverd. Dit gebeurt helemaal anoniem om de families die de pakketten ontvangen niet in verlegenheid te brengen. De keuken van Jad Ezra

Gastenverblijf in Miron

Deel op …FacebookTwitterLinkedinIn Miron bij het graf van de beroemde rabbijn Shim’on Bar Yochai, heeft Jad Ezra een gastenverblijf met bed en ontbijt. Op de dag van Lag B’omer deelt Jad Ezra koek en drank uit aan de 450.000 bezoekers bij het graf van rabbijn Shim’on Bar Jochai. Bekijk hieronder een (beetje oud) filmpje met een impressie van het werk van Jad Ezra in Miron.

Chaverim – Vrienden

Allen die bij Reb Asher kwamen, weten en de betekenis van zijn eenvoudige woorden en onderliggende boodschap. Zijn woorden waren altijd gebaseerd op basis van de
אמונה פשוטה (het simpele geloof in G’d). Deze נשמות (zielen), zoals jij, die pijn lijden, zijn doordrongen van de Almachtige met de nodige innerlijke diepte, kracht en koppigheid om je instaat stelt het gevecht tegen je יצר הרע (slechte neiging) te voeren. Reb Asher begeleidde en bemoedigde zijn חברים (vrienden) geduldig en moedigde hen aan op om weer op te staan na elke val en om onmiddellijk de G’ddelijke Helpende Hand te herkennen tijdens je hulpeloze momenten.

Deze diepe band die de vrienden van Reb Asher zt “l nog steeds hebben moet worden gestimuleerd, en hun אחדות (eenheid) moet versterkt worden, ondanks het feit dat zij hele grote karakter verschillen hebben. Het is alleen uit de duisternis (de moeilijkheden) van deze beproevingen dat men zijn ware identiteit weet te ontdekken en zijn תיקון הנפש (correctie van de ziel) te vinden die hij in deze wereld moet corrigeren. Deze אחדות (eenheid) is geen makkelijke taak, want het karakter van een mens kan het niet verdragen om zelfs de kleinste pijn te lijden die hij ervaart op het moment dat hij zijn eigen zwakte in zichzelf ontdekt. Dit vergt veel מסירות נפש (opgave) om tegen je דמיון (verbeelding) te vechten en het eist een aanhoudende koppigheid niet om gebroken te zijn door de vele נפילות (mislukkingen) die het leven met zich meebrengt. Totdat je op het punt komt om jezelf nederig te maken en je de oorzaak ontdekt van deze pijn in jezelf je תיקון הנפש(correctie van de ziel) dat is je פגם (tekortkoming).

Deze strijd en de moeite die je doet om verbonden te zijn met de פגם (tekortkoming) is het vasthouden aan G’d, het אור (licht) is de bron van innerlijke rust.

Reb Asher moedigde iedereen aan naar dit doel te streven de דרך אמונה, deze weg van geloof. Hiervoor heeft hij verschillende activiteiten aangeraden en de belangrijksten zijn תפילות (gebed) en התבודדות (meditatie). Het luisteren en leren van de verschillende שיחות (gesprekken) van Reb Asher zt “l.
Een band en contact met de חברים (vrienden) is een belangrijke voorwaarde, zelfs contact met met diegenen die je pijn of irritatie veroorzaken.
Naast de vele chessed (liefdadigheid) activiteiten voor de arme, gebroken zielen en de mentaal zieken, dient Jad Ezra als basis voor het bewaren van deze schat van de דרך אמונה (weg in het dienen van G’d) in het dagelijkse leven en in de relatie tussen de .חברים

De band tussen de vrienden zijn de gemeenschappelijke ideeën en de onconditionele introspectie van iedereen, bij elke beproeving waarmee zij geconfronteerd worden met als doel een gevoel van eenheid en binding met G’d bereiken – Degene die duisternis en conflict verplaatst naar verlichting en eenheid.

Wij moedigen alle חברים van Reb Asher zt “l aan om actieve partners te blijven in het werk van Jad Ezra, om Reb Asher’s ideeën van חסד voor de armen en mentaal voort te zetten, en doorgaan te met de אחדות (eenheid) die er was tijdens het leven van Reb Asher om op deze manier deel te nemen in onze גאולה שלימה (uiteindelijke verlossing).

Terug naar Jad Ezra»

Over de schrijver

Reply