nodig ons uit!

Nodig ons uit

FacebookTwitterPinterestGoogle+emailWilt u, uw familie en vrienden meer weten over Israël en het Jodendom? Dan kunt u Lea Farkash uitnodigen voor een huisbijeenkomst of bij andere gelegenheden en zij komt dan graag vertellen over de onderwerpen die u interesseren over Israël en het Jodendom. Gebruik het formulier onderaan deze pagina om ons uit te nodigen. Lea Farkash, in Suriname geboren vervolgens in Nederland opgegroeid. Vervolgens is zij veertig jaar geleden naar Israël gegaan om daar te studeren en is daar gebleven. Ze woont in Jeruzalem en geeft lezingen aan toeristen over Israël en Jodendom en lezingen aan leerlingen van de oprichter

Jad Ezra’s tandartsklinieken (deel 1)

FacebookTwitterPinterestGoogle+email1980, de staat Israël bestond 32 jaar. Wat een wonder dat na tweeduizend jaar opnieuw een Joodse staat was opgericht. Vanaf de oprichting van de staat heeft Israël zich moeten verdedigen tegen de vijanden die niets anders wilden dan alle Joden in de zee te gooien. Tot 1980 werd Israël al gedwongen vijf oorlogen te voeren. Toch is het land tot ontwikkeling gekomen ondanks de grote moeilijkheden die deze oorlogen met zich mee brachten. Tijdens en na oorlogen stagneerde de economie. Voor armoedebestrijding heeft de staat weinig middelen beschikbaar want er wordt je altijd verteld dat je ermee rekening moet

Voedselhulp

FacebookTwitterPinterestGoogle+emailJad Ezra biedt op veel manieren voedselhulp aan armen en mentaal zieken in Israël. Soepkeuken Jad Ezra serveert twee maaltijden per dag in de soepkeuken. Deze is bedoeld voor degenen die wel in staat zijn hun huis uit te gaan, maar niet goed genoeg functioneren om hun eigen eten te bereiden. Voedselpakketten Wekelijks worden er 2500 voedselpakketten bij arme families afgeleverd. Deze pakketten zien er precies hetzelfde uit als een bestelling die door een supermarkt wordt afgeleverd. Dit gebeurt helemaal anoniem om de families die de pakketten ontvangen niet in verlegenheid te brengen. De keuken van Jad Ezra verzorgt 1500

Gastenverblijf in Miron

FacebookTwitterPinterestGoogle+emailIn Miron bij het graf van de beroemde rabbijn Shim’on Bar Yochai, heeft Jad Ezra een gastenverblijf met bed en ontbijt. Op de dag van Lag B’omer deelt Jad Ezra koek en drank uit aan de 450.000 bezoekers bij het graf van rabbijn Shim’on Bar Jochai. Bekijk hieronder een (beetje oud) filmpje met een impressie van het werk van Jad Ezra in Miron.

Hulp aan daklozen

FacebookTwitterPinterestGoogle+emailArmoede is in Israël een groot probleem. Een kwart van de Israëlische kinderen leeft onder de armoedegrens. In sommige gevallen kunnen mensen zelfs de kosten voor huisvesting niet meer betalen en worden zij dakloos. Veel van deze daklozen komen naar Jad Ezra voor hulp. Behalve dat Jad Ezra hen aan eten en onderdak helpt is het nog belangrijker dat Jad Ezra hen aan werk probeert, te helpen zodat deze mensen in de toekomst niet afhankelijk hoeven te zijn van de liefdadigheidsorganisaties. De mensen die voor rehabilitatie in aanmerking komen, worden in Jad Ezra’s rehabilitatieprogramma’s opgenomen voor zover er plaats beschikbaar

Het protest van Rabbi Me’ir tijdens de kruistochten – Akdamut (Shawoe’ot)

Een stukje geschiedenis:

Akdamut is een “pijoet”, een religieus gedicht, dat werd gecomponeerd in de periode van de Eerste Kruistocht, 1096. Christelijk Europa ging het Heilige Land veroveren van de ‘Moslim ongelovigen’. Op hun weg naar het Midden-Oosten hebben de christelijke ridders de joodse gemeenschappen  die op hun route waren uitgemoord. Het was een tijd van onderdrukking, van wreedheid ten opzichte van de Joden. Tijdens de kruistochten zijn honderdduizenden Joden mishandeld, verkracht en vermoord.

Zoals al zo vaak in de geschiedenis proberen  christenen hun religie op te leggen aan hun joodse buren, vaak onder  bedreiging van de dood.

Soms werden nep “debatten” gehouden, waarin joodse rabbijnen gedwongen werden deel te nemen, wetende dat de jury’s, bestaande uit kerkambtenaren tegen hen werden gemanipuleerd. Niets  dat zij zeiden had enig effect op de luisteraars, of op hun eigen lot. De auteur van Akdamut was de gedwongen deelnemer aan zo een ‘debat’.

De Akdamut, gecomponeerd in die tijd door Rabbi Meir, zoon van Rabbi Yitzchak, die de “Chazan” was van de stad Worms in Duitsland. De positie “Chazan” is niet direct te vertalen naar “Voorganger”, wat de huidige betekenis is, want in die tijd stond het voor grote Talmoedische geleerdheid. Deze Chazan stond bekend als een van de leraren van de grote Thora- en Talmoed verklaarder, RASHI.

De vrouw en zoon van rabbijn Me’ir ben Yitzchak zijn beiden vermoord door de kruisvaarders.

Het gedicht beschrijft de woorden van de auteur terwijl hij de waarheden van het jodendom ‘besprak’ met een vijandig publiek. De woorden zijn in de Aramese taal geschreven. Deze taal werd niet begrepen door de christelijke wereld en censuur.

De auteur, die kort na het ‘debat’ stierf, liet een onschatbare nalatenschap achter voor het Joodse volk.

Wat staat er in de Akdamut?

Akdamut is geschreven als een verhaal dat door tijd en ruimte raast, zowel natuurlijk als metafysisch. Het verhaal van Rabbi Meir begint vóór de schepping en maakt hij meerdere scènewisselingen: van G’ds troon en zijn hemels hof tot Israël, de volkeren en tenslotte het einde der dagen.

De verhalende wijze van het gedicht is een symbolische confrontatie tussen de niet-Joodse volkeren en Israël. Hier verwijst de dichter, onmiskenbaar, naar de sociale en theologische druk waarmee de Joden in Duitsland in de elfde eeuw geconfronteerd werden.

Deze Akdamut worden in de Asjkenazische synagogen gelezen voorafgaand aan het Thora lezen tijdens Shawoe’ot (Wekenfeest).

 

Over de schrijver

Reply