nodig ons uit!

Nodig ons uit

FacebookTwitterPinterestGoogle+emailWilt u, uw familie en vrienden meer weten over Israël en het Jodendom? Dan kunt u Lea Farkash uitnodigen voor een huisbijeenkomst of bij andere gelegenheden en zij komt dan graag vertellen over de onderwerpen die u interesseren over Israël en het Jodendom. Gebruik het formulier onderaan deze pagina om ons uit te nodigen. Lea Farkash, in Suriname geboren vervolgens in Nederland opgegroeid. Vervolgens is zij veertig jaar geleden naar Israël gegaan om daar te studeren en is daar gebleven. Ze woont in Jeruzalem en geeft lezingen aan toeristen over Israël en Jodendom en lezingen aan leerlingen van de oprichter

Jad Ezra’s tandartsklinieken (deel 1)

FacebookTwitterPinterestGoogle+email1980, de staat Israël bestond 32 jaar. Wat een wonder dat na tweeduizend jaar opnieuw een Joodse staat was opgericht. Vanaf de oprichting van de staat heeft Israël zich moeten verdedigen tegen de vijanden die niets anders wilden dan alle Joden in de zee te gooien. Tot 1980 werd Israël al gedwongen vijf oorlogen te voeren. Toch is het land tot ontwikkeling gekomen ondanks de grote moeilijkheden die deze oorlogen met zich mee brachten. Tijdens en na oorlogen stagneerde de economie. Voor armoedebestrijding heeft de staat weinig middelen beschikbaar want er wordt je altijd verteld dat je ermee rekening moet

Voedselhulp

FacebookTwitterPinterestGoogle+emailJad Ezra biedt op veel manieren voedselhulp aan armen en mentaal zieken in Israël. Soepkeuken Jad Ezra serveert twee maaltijden per dag in de soepkeuken. Deze is bedoeld voor degenen die wel in staat zijn hun huis uit te gaan, maar niet goed genoeg functioneren om hun eigen eten te bereiden. Voedselpakketten Wekelijks worden er 2500 voedselpakketten bij arme families afgeleverd. Deze pakketten zien er precies hetzelfde uit als een bestelling die door een supermarkt wordt afgeleverd. Dit gebeurt helemaal anoniem om de families die de pakketten ontvangen niet in verlegenheid te brengen. De keuken van Jad Ezra verzorgt 1500

Gastenverblijf in Miron

FacebookTwitterPinterestGoogle+emailIn Miron bij het graf van de beroemde rabbijn Shim’on Bar Yochai, heeft Jad Ezra een gastenverblijf met bed en ontbijt. Op de dag van Lag B’omer deelt Jad Ezra koek en drank uit aan de 450.000 bezoekers bij het graf van rabbijn Shim’on Bar Jochai. Bekijk hieronder een (beetje oud) filmpje met een impressie van het werk van Jad Ezra in Miron.

Hulp aan daklozen

FacebookTwitterPinterestGoogle+emailArmoede is in Israël een groot probleem. Een kwart van de Israëlische kinderen leeft onder de armoedegrens. In sommige gevallen kunnen mensen zelfs de kosten voor huisvesting niet meer betalen en worden zij dakloos. Veel van deze daklozen komen naar Jad Ezra voor hulp. Behalve dat Jad Ezra hen aan eten en onderdak helpt is het nog belangrijker dat Jad Ezra hen aan werk probeert, te helpen zodat deze mensen in de toekomst niet afhankelijk hoeven te zijn van de liefdadigheidsorganisaties. De mensen die voor rehabilitatie in aanmerking komen, worden in Jad Ezra’s rehabilitatieprogramma’s opgenomen voor zover er plaats beschikbaar

Gever en ontvanger

images

Rabbi Yosef Dov Soleveitchik, de Rebbe van Brisk werd door heel Europa vereerd als een vooraanstaand Thora– en Talmoedgeleerde. Maar één van zijn karaktertrekken overschaduwde zijn intellect: zijn nederigheid.

Tijdens een ijskoude nacht arriveerde deze Rebbe van Brisk eens zonder entourage bij een herberg en vroeg daar of hij er de nacht kon verblijven. De herbergier meende te doen te hebben met een arme bedelaar en behandelde de Rebbe met verachting. Alleen na aandringen van de Rebbe, mocht hij ergens op de grond slapen, naast een kachel. De herbergier bood de Rebbe geen eten aan, maar gaf hem alleen wat brood en water, waarvoor de Rebbe betaalde.

De volgende ochtend kwamen enkele notabelen uit de stad naar de herberg. Zij hadden gehoord dat de Rebbe van Brisk in deze omgeving moest zijn en vroegen aan de herbergier of hij toevallig in zijn herberg had overnacht. Steeds meer Joden uit de stad druppelden de herberg binnen waar ze naar het onderwijs van de Rebbe kwamen luisteren.

Toen het tot de herbergier doordrong wat hij had gedaan, hoe hij een vooraanstaand Rebbe had behandeld als een bedelaar, schrok hij verschrikkelijk en besloot de Rebbe om vergiffenis te smeken. “Rebbe,” riep hij uit, “Het spijt me verschrikkelijk. Ik had geen idee dat u de Rebbe van Brisk was! Vergeef mij alstublieft!”

Hierop antwoordde de Rebbe: “Ik zou het graag willen, maar dat is onmogelijk, zie je?”
“Maar waarom?” vroeg de herbergier verbijsterd.
“Kijk,” antwoordde de Rebbe, “Je vraagt vergiffenis aan de Brisker Rebbe, maar dat is niet degene die je hebt beledigd. Jij beledigde een eenvoudige Jood die om onderdak vroeg en die is niet langer hier om je te vergeven.”

Moraal:

De Thora leert ons dat er twee partijen betrokken zijn bij tzedaka (liefdadigheid): de gever en de ontvanger. Vaak heeft de gever niet veel op met de ontvanger. Soms koesteren we zelfs vooroordelen tegenover degenen aan wie wij kunnen geven. De Thora leert ons echter in Devarim (Deuteronomium) 15:10 dat we bij het geven ons hart niet moetenverharden, maar dat we ruimhartig moeten geven.

Uit verhaal over de Brisker Rebbe leren we dat de herbergier in zijn gebrek aan tzedaka iemand anders voor zich had dan wie de ontvanger in werkelijkheid was. Hieruit leren we dat we we niet op onze vooroordelen moeten afgaan. Het is beter om bij het geven de ontvanger hoog te achten, om zo onze vrijgevigheid te verruimen.tzedaka

 

Trefwoorden:

Over de schrijver

Reply